donderdag 23 juli 2009

BIEPER

Eerste 2 foto’s van de nieuwe Ieperse Stadsbibliotheek. Net zoals bij de foto’s van de oude Bib kies ik om panorama’s te maken omdat ik zoveel mogelijk van het gebouw wil tonen.

Zelf heb ik vaak moeite om me een beeld te vormen van hoe de binnenkant van een gebouw eruitziet door gewoon naar foto’s te kijken. Een panorama toont meer en ook de relatie tussen meerdere ruimtes is duidelijker.
Ook is de kleine sensor van een 400D niet echt geschikt om kwaliteitsvolle foto’s van architectuur te maken. Mijn EF-S kitlens moet toeren uithalen om bij 18 mm groothoek een beetje deftig het beeld te maken. Ton en kussenvorming zijn dan gewoon te groot om te kunnen genieten van zo’n beeld. Bij panorama’s (gemaakt met een 24mm lens (38mm op een 400D)) kan ik de rechte verticale lijnen tenminste behouden.

Je kunt iets grotere beelden zien door op de foto’s te klikken. 

Panorama1-4

Panorama2

Tijdens het bewerken van deze bestanden viel me terug op dat de 1 op 1 kwaliteit van mij toestel echt wel ondermaats is. Ik nam elk beeld op f8 en ik stelde scherp op 1/3 van mijn totale diepte. Geen enkel beeld is scherp om te zeggen scherp op gelijk welke diepte. Terwijl dat op f8 toch wel al zou mogen. Om uit te sluiten dat mijn toestel lijdt aan front of backfocus probeer ik straks eens deze test: http://www.focustestchart.com/focus21.pdf (is wel voor een Nikon D70 maar principe is hetzelfde.)

3 opmerkingen: