dinsdag 13 oktober 2009

SONY DSC-HX1

SONY DSC-HX1

SONY DSC-HX1

SONY DSC-HX1     SONY DSC-HX1

Ik kreeg de kans om mee te doen met een wedstrijd van Sony, Ik mocht een toestel van hun (DSC-HX1) een week gebruiken en de “sweep panorama” functie testen. In het kort klinkt dat: maak jezelf een lange of hoge foto door je toestel in het rond te zwieren. Natuurlijk kwam het toestel thuis aan wanneer ik nog een week in Gent op school zat, dus door mijn eigen organisatie skills heb ik er maar 2 dagen mee kunnen spelen. Volgens het reglement moeten alle deelnemende foto’s vrij zijn van “plastische opsmuk” dus geen dinges ermee doen die niet in de camera zitten (no Photoshop en consoorten). Dus de beelden komen rechtstreeks uit het machien (wel met een kleine tussenstop in Photoshop om ze te verkleinen).

Ik ben er zelf nog niet goed uit waarvoor je deze functie het best gebruikt, ik had vooral last met het feit dat snelle acties bijna onmogelijk zijn met dit toestel. Ook kadreren is niet zo simpel omdat het toestel soms uit zichzelf her-kadreert. Maar eigenlijk is het best een leuke feature voor de occasionele fotograaf, relatief snel en correct. Ik wou gewoon teveel denk ik.

Voor de rest is dit toestel volgens mij een betere videocamera dan fototoestel, de foto capaciteiten zijn echt niet mis hoor (ik was zelf verbaasd hoe veel deze compacts verbeterd zijn), maar als je eenmaal filmpjes mee neemt wil je er geen foto’s meer mee maken. De videobestanden zijn echt heel proper en ik kon moeilijk geloven dat ze uit zo’n klein toestel kwamen.

Ik vind mijn foto’s die ik ermee maakte helemaal niet “super super” (ik word zelf een beetje lastig dat ik er niets beters mee gedaan heb, het heeft nogal het “ik test een nieuw toestel uit” gevoel) maar ik vond het een super idee van Sony om bloggers hun toestellen te laten testen. Dankjewel. 

Meer info op: http://www.sony.be/cybershot/nl

1 opmerking:

  1. aha, nog een tester... ik heb het zelf ook mogen testen. Beetje hetzelfde gevoel als jij. toch een leuke ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen